Friday, November 7, 2008

Bila Kita Hidup


Bila ditanya waktu apa yg paling sy suka; tentunya menyedut udara segar sali selepas hujan. Duduk di bangku anjung rumah; memandang hijau pohon sekitar selepas hujan- satu nikmat tak terucapkan. Betapa, ia rahmat yg sedetik cuma. Terkejap di hati, mahu rasanya menikmati indahnya melihat matahari terbit dr puncak Gunung Fuji; atau menggapai awan di puncak Kala Pattar, Himalaya. Impian yg terlalu jauh. Sangat jauh. Tapi tak salah,kan?

Bila ditanya buku apa yg paling sy suka; boleh dikata terlalu banyak yg mencuri tumpuan sy.

Kombat 1511H antara satu novel Faisal Tehrani yg menjentik sukma rasa. Watak utama Zinnira; ikon wanita Islam yg ideal. Strategis, teguh prinsip, cekal, menguasai ilmu2 Sains, agresif memperjuangkan yg hak dan tinggi ilmu agama. Karya yg penuh cerita perang, cerita yg memperjuangkan kebenaran dari tipu daya kebatilan. Islamik. Penuh fakta sejarah Islam.

P,S I Love U. Karya wanita Irish yg memaparkan latar hidup Holly yg kematian suami. Dia ditinggalkan suami dengan 10 pucuk surat untuk dibuka setiap bulan. Wanita malang yg ditinggalkan tanpa anak, tanpa kerja. Dan yg paling malang, dia ditinggalkan tanpa kekuatan. Holly meneruskan liku hayatnya dengan bantuan tulisan2 ringkas suaminya. Tulisan2 yg menjadi keperluan- sebahagian daripada hidupnya.

Juga; sy pernah tenggelam dalam kisah anak kecil Jepun, Totto Chan. Gadis cilik yg hidup di zaman Perang Dunia ke 2. Kelas tempatnya belajar adalah gerabak kereta api lama yg ditinggalkan dan ceritanya sangat manis. Sy belajar meneroka keinginan dan kemahuan anak kecil yg suka bereksperimen dan berimplementasi dengan benda sekitarnya. Kisah anak2 sekolah di tanah sakura yg penuh warna dalam cerita. Kisah2 yg menyegarkan. Ringkas, pun memberi tanda kehidupan.

The Curious Incident Of The Dog In The Night Time. Ada kisah Christopher. Kanak2 authistic yg hafal semua negara dan ibu negara, hafal nombor2 perdana dan nombor2 kuasa dua. Dia cuba menyelesaikan misteri kematian anjing jirannya dengan keupayaan yg dia ada. Keupayaan seorang kanak2 authistic. Cerita yg menarik juga bg sy.

Bila ditanya warna apa yg paling sy suka; tentunya ungu, pink dan putih. Warna2 lembut yg menenangkan hati. Kala dada penuh amarah, gundah; hati akan layu lunak dijernihi warna2 lembut yg menceriakan. Sungguh. Warna menakluk emosi.

Bila ditanya pengalaman apa yg menyebakkan dada dan sukar dilupa; saat bila anak2 orang asli Perak merapati dan mengatakan "Cikgu, boleh sy peluk cikgu?". Terasa sayu, betapa anak2 ini mesra dengan kasih sayang walau tidak sampai sehari bertemu. Juga. Bila anak2 Iban menyuarakan rasa " Cikgu, sy sayang cikgu." Alahai. Anak2 yg masih kain putih, jiwa yg masih suci dan menyenangkan. Hati yg masih belum berteduh awan hitam. Cerah. Jernih.

Bila ditanya apa yg paling sy mahu buat; banyak yg menjadi pilihan sy. Bila cuti sy mahu bersantai2 berjalan meneroka bersama teman, atau berlibur berhibur bergelak tawa bersama keluarga mengerat lagi ikatan. Mahu melancong meluaskan pemandangan. Menghayati hidup manusia berlainan budaya.

Cuti ini sy mahu mencari kemahiran yg sudah lama sy kecicir. Diperdiar dan makin lama menjadi manusia lemah kemahiran. Sy mahu perbaiki itu. Tak sabarnya mahu cuti!


p/s: cik cahayamata, tag kamu itu nanti saja sy jawab yer...baru habis berkursus...minggu2 terakhir ini kerja jadi lebih sibuk. Perlu diselesaikan sebelum tutup sekolah.


10 comments:

cikgu jawe said...

balik kelantan jgn lupa ajar org kampung makan buah dabai. hehe

rindu ah dgn buah dabai. tahap mengidam dh ni. hehe

Mazarina said...

heheee..awk sker buah dabai ek?org kata buah dabai Kapit sedap...sy baru makan sekali...tp yg sy suker kek lapis yg mcm2 jenis adow...pening nak pilih...

yelah, bile dh blk sana nanti mesti rindu Kapit pula..adat org bdagang...CJ, awk mesti rindu miri kan?hehhee

cikgu jawe said...

hehe.. rindu sgt2 miri tu. seolah separuh jiwaku masih tertinggal di sana. kekeke :)

Mazarina said...

hahhahaa..lain mcm jer bunyinya..awek lama org mirikah?huahaha :p

Dhul Fiqar said...

bila awak nak siapkan novel,saya tunggu juga..mesti best..
hmm..nak buah dabai sket:p

Mazarina said...

nk buah dabai?hehhee..mai amik sndrk la...kata nak dtg kapit..bnyk keje skang, x sempat tls novel lg...cuti ni tulis kalo rajin, kalo malas lepak2 jer kat umah..:p

13may said...

tu bubur apa tuh?

Mazarina said...

buah...bukan bubur..makan ngan nasik besh gak...

Bunga Rampai said...

Salam,

Selamat bercuti cikgu :)
Balik kampung atau jalan-jalan cari pengalaman?

Mazarina said...

cuti memang besh...dh sampai kat kg...nanti nk jln2 juga, kalo ade rezeki.InsyaALLAH. :)