Sunday, December 14, 2008

Beruk! Monyet!


Tajuk kali ini agak 'kebinatangan'. Hehe! Antara buku sanjungan milik sy adalah karangan Harun Yahya. Pernah jadi inspirasi sy menulis sehingga siap luahan karya.

Teori Darwin tentu semua tahu; apatah pelajar Biologi. Kita dikata berasal dari monyet. Kita juga tahu itu polisi mengarut. Teori busuk yang disebarluaskan demi menjaga kepentingan. Tapi mungkin ramai terlepas pandang; Darwin ada agenda sendiri mahu memusnahkan manusia yang dikatakan bawahan. Cuba selidik sejarah awal pakar Biologi amatur ini tentang manusia dr monyet. Sy ringkaskan:

1) Darwin percaya satu hari akan terjadi kebuluran yg genting di kalangan manusia. Jadi perlu mencari inisiatif memusnahkan golongan yang tidak perlu di muka bumi.

2) Pandangan Darwin disebarluas dari England sampai seluruh Barat. Program menghancurkan orang miskin giat diperluas.

3) Golongan miskin inilah dikatakan berasal dari beruk! (Orang-orang Asia dan Afrika)...Orang-orang Eropah kulit putih dikatakan bangsa pilihan, dan dikatakan akan menang dalam perjuangan utk hidup.

4) Darwin melihat orang-orang aborigin Australia dan Negro sebagai sama taraf dengan gorilla dan perlu dilenyapkan secara keganasan.

5) Hasil buruk laku Darwin; kepala-kepala Aborigin dipaku di stesen2, orang-orang asli Australia diberi roti beracun, dan otak-otak mereka dijual dengan harga tinggi. Berpuluh-puluh kepala dididihkan dan dieksport ke luar negara.

6) Anak-anak aborigin yg berkulit putih akan dijadikan anak angkat, yg hitam diseksa sehingga mati.

7) Paling terkesan; sejarah Ota Benga (seorang pigmi Afrika) yg dimasukkan ke dalam sangkar bersama sang beruk dan dipamerkan di zoo New York bersama gorilla dan cimpanzee. Dia dikatakan "rantai paling hampir kepada manusia". Dan pengikut teori Darwin mendabik dada bangga menayang pada orang ramai rantai manusia dr spesies beruk!

8) Darwin juga menunjukkan kebencian yg meluat terhadap bangsa Turki.

Maka, beruk-beruk dan monyet-monyet itu sendiri menepuk dahi bila Darwin dan konco-konconya mengatakan kita adalah susur galur dari nenek moyang mereka!

Bukankah Darwin dan konco-konconya itu sendiri adalah 'beruk dan monyet'?

Bukankah???

Itu antara bahaya perluasan fakta Darwin. Kalau mahu; cari buku ini dan terokalah! Sy menulis "Hati Kanggaroo di Kota Melbourne" selepas habis U berdasarkan ilham dari tulisan Harun Yahya. Sy belajar meneroka tanah Australia walau sy sendiri tak pernah jejak. Sy belajar dan mengharung cerita-cerita Salahuddin Al-Ayubbi, juga nukilkan dalam cerpen ini. Pun; terselit sedikit kisah kasih-sayang.

Bila budak sekolah dikatakan akan belajar sejarah di sekolah rendah baru-baru ini; ya bagus! Geografi juga bagus, membuka mata pada dunia.

Dengan geografi kita meneroka. Lama sy mahu menaiki kereta api local ke hulu Kelantan. Pernah kecil-kecil dulu ke Kuala Krai. Kerana mahu anak-anak merasa naik kereta api, ayah bawakan seisi keluarga.

Pernah dengar drama "Cikgu Limau Kasturi?" Sy mahu jejak sejarah arwah datuk yg pernah menjadi guru besar di sana. Teringin mahu berhimpit bersesak menghidu asap; perjalanan berasak dengan ramai orang ke pedalaman Kelantan. Kawan ada yg posting di Gua Musang. Berjanji mahu membawa sy ke sana kalau ada kelapangan.

Hampir 6 tahun sy tak jejak gerabak kereta api. Kali terakhir berulang-alik ke Seremban semasa matrikulasi.


Terokalah sejarah! Dan kita akan melihat keindahannya! Kagumi alam, maka kita akan ketagih meneroka!



p/s: Away from blogging for a week. Have a trip. May we have glory in days ahead! InsyaALLAH!



credits to http://www.themonkeycage.org/ for the images.



9 comments:

cikgu jawe said...

wah! satu ilmu yg sgt berharga maza. input baru utk aku. tq.

slmt menjelajah bumi bandung buk maza. jgn lupa balik malaysia. hehe

Mazarina said...

cj:
iya..mesti blk mesia punya..melainkan hati tersangkut kat org sana..heheheeee

Faiz Faiza said...

oooyai! maza, ada hati nk sgkut org sna ya...bolehla study sejarah indonsia plak. nk g sna gak..tgk2 la thn dpn cmana-ummu nk ksana 1bln (kalo big boss@abah dia) bg la...huhu

hayad said...

maza, lamanya ko tak jejak gerabak keretapi. last ms matrik tuuuu.....

br aku tau fakta ttg darwin ni yg betulnya ek. isk2, nmpk sgt kurang membaca aku ni.

cerita CIkgu Limau Kasturi tu sangat best! :)

Bunga Rampai said...

Salam,

Terokalah sejarah! Dan kita akan melihat keindahannya! Kagumi alam, maka kita akan ketagih meneroka!

Saya suka kata-kata itu.

Penerokaan itu membawa diri kembali kepada Pencipta.

maza said...

faizfaiza:
nak ikut ummu ek..best tuh...tentu bnyk mengembara..kem salam kat die ek.

dayah:
yelah dayah, asek dok jejak jeti bot je skang nih, dah lama x naik keta api spt zaman dulu kala...transport plg best tuk berjalan2 menghayati alam sbnrnye keta api..penuh klasik dengan kiri kanan pemandangan..

bunga rampai:
hehee..alah, tuh kata2 hati jer..:D

Dhul Fiqar said...

dah agak dah..kawan sye?..smpai ati..huhu

iNsAn KerDiL said...

salam...baru pertama kali jejak kesini...
byk input yang saya dapat..thanx

maza said...

dhulfiqar:
hehehee..sy ingt kwn awk..:p

insan kerdil:
dtg ler lagik..