Wednesday, December 24, 2008

Wisata Jakarta-Puncak-Bandung


Sy ke Tanah Jawa dengan Kuwait Airways. Tidak merancang lama, hanya sebelum itu merancang mahu ke Medan; tapi akhirnya ke Jakarta dan Bandung pula. Bersama keluarga sendiri dan sedara mara lain.Wisata Jakarta-Puncak-Bandung lima hari. Satu pengalaman baru. Sy baru menjejakkan kaki di ibu kota Indonesia -pertama kali. Dengan yg lain sudah 4,5 kali ke sana. Baru celik dengan keadaan kesempitan hidup anak-anak tanah Jawa; di samping kekayaan milik yg berada. Indonesia yg sesak padat dengan 250 juta orang. Betapa, bersyukurnya lahir di tanah Malaysia.

Melihat keadaan kota Jakarta yg di kiri kanan pemandangan anak-anak buminya menjaja berniaga seawal kanak-kanak; pemuzik-pemuzik jalanan dan anak-anak muda mencari nafkah hidup dengan meniup buih-buih sabun untuk dijual, melihat rumah-rumah kotak yg menjadi tempat teduhan cuaca; rumah-rumah kayu usang di tempat pembuangan sampah; rumah yg padat, bertingkat di lereng bukit; sungguh, mereka tersepit dengan kemelaratan hidup. Ada yg bergadai nyawa bersesak di tengah jalan macet menjaja barangan dari kereta ke kereta; mencari harga sesuap nasi yg tidak berbaloi dengan menawar nilai sebuah nyawa.

Kami sampai di Jakarta, mencuba Nasi Padang langsung ke Bandung. Esoknya dari awal pagi hingga lewat malam pekat, aktiviti hanya suntuk bershopping. Rumah Mode, terus ke Terminal Tas, kemudian mencuba nasi Sunda di Restoran Dapur Sangkuriang. Sambung lagi ke Pasar Baru, tempat terkenal tanah Bandung. Di sini jelas yg Indonesia berlebihan penduduk.

Dari inci ke inci berjalan, manusia tidak pernah lengang. Ada saja penjaja yg mengerumun; menawar mendesak membeli jualan walau berpuluh kali kita kata tidak mahu. Mereka mengharap rezeki dari pelancong luar. Pekerjaan yg tidak perlu kadang diada-adakan; hanya mahu mencari duit. Parit besar kotor pekat di tengah kota; boleh dijadikan alternatif mencari wang saku. Mereka benar-benar susah dengan terpaksa bertarung bersaing dengan jutaan orang di bandar Jakarta saja. Kerana itulah, ramai rakyatnya menjadi pembantu di luar negara. Sy sempat bertemu dengan rakyatnya bekerja di Riyadh juga Kuwait merentas udara mencari rezeki yg tidak seberapa. Kerana di tanahnya saja tidak mampu menampung sara hidup diri sendiri; apatah keluarga.

Malam itu, kami mengisi tenaga di Kelapa Lagoon, juga dihidangkan nasi Sunda. Bersimpuh bersila ala-ala Jepun dengan menikmati udara malam di sekeliling. Terus pula ke Shopping Mall Matahari. Hari yg penuh, padat tapi mengujakan! Lewat malam sampai ke hotel, capek dan menunggu hari esok yg lebih bererti.

Bandung terkenal dengan cowok dan cewek yg cantik-cantik. Campuran penjajah dulu kala melahirkan mereka dengan keadaan rupa yg berbeza dengan kaum2 lain di tanah Jawa. Sopan, peramah dan menghormati. Lain dengan orang Batak Medan tanah Sumatera yg kasar-kasar tapi gigih bekerja. Mungkin juga kerana Bandung bandar dingin yg menyenangkan.
Bandung digilai ramai kerana barangan outlet factory yg murah-murah. Handbag, kasut, baju, telekung dan segala macam benda adalah murah. Yg mahu berkahwin, datang ke Bandung pasti tidak kecewa. Barang persiapan sangat murah berbanding Malaysia. Yg gila shopping, datang ke Bandung pasti teruja tidak mahu balik.

Kami sempat ke Tangkuban Parahu; tempat mesti pergi jika menjejak kaki ke Bandung. Ada cerita legenda anak yg mencintai ibu kandung sendiri. Kita dihidangkan dengan kawah gunung berapi dengan aroma sulfur sepanjang di sana. Di situ mencerminkan lagi orang-orang Indon yg terlalu ramai; penjaja hampir berpuluh orang mengelilingi seorang pengunjung. Menyesakkan, mahu berjalan dihalang dan mereka mengikut kita sepanjang jalan sehingga ke tandas. Menunggu lagi di muka pintu kemudian memujuk rayu sehingga kami ke kawasan kawah. Tetap mengikut dan tidak lelah-lelah menyuruh membeli barangan mereka, sehingga kita selesai mahu menaiki bas pulang.








Petang itu sempat ke Sarinah; tempat membeli-belah lagi di Bandung. Terus ke Puncak; tempat berhawa sejuk dan dingin seperti Cameron Highlands. Tak sempat menikmati pemandangan kerana sampai lewat Maghrib.






Balik ke Jakarta, kami melawat Tugu Monas juga Taman Ancol. Taman Ancol tempat libur anak-anak kecil. Macam-macam ada. Meriah. Pergilah, untuk bersuka-suka setelah penat mengerah tenaga menjinjing barangan shopping. Ada pantai, ada kereta kabel, ada Seaworld, ada roller coaster, Taman Buaya dan terokalah sendiri kalau mahu lebih lagi.





Ada juga Taman Mini Indonesia ala-ala Kampung Budaya Kuching. Seluruh Indonesia dengan budaya-budaya dan rumah-rumah disatukan di Taman Mini. Rumah-rumah Bali, stupa-stupa, rumah Acheh, Sumatera, Kalimantan (sama dengan rumah panjang Sarawak), Jawa, Sulawesi dan serata tanah Indon boleh diteroka di sini. Ada juga bangunan ala-ala Perancis seperti di Bukit Tinggi, Pahang. Tersergam gah dan kukuh menggamit pelancong datang.










Ada lagi, kami ke Mangga Dua. Tempat tarikan utama Jakarta. Pusat membeli-belah terbesar di Asia Tenggara. Siapa yg tidak datang ke sini, maka tidak perlulah datang ke Jakarta. Pilih, beli dan tawarlah. Pasti takkan kecewa! Awas, di sini tempat paling sesak melebih Pasar Baru dan Tangkuban Parahu. Betapa ramainya manusia tak usah dikata. Sangat sibuk. Sangat padat. Sangat ramai manusia. Sangat banyak barang.

Mangga Dua ada bangunan baru. Ada yg lama. Dua-dua boleh pergi. Nanti bandingkan mana yg kamu suka. Malam itu kami makan di restoran Riung Sari, milik pelakon Indon dalam Ada Apa Dengan Cinta, Titi Kamal. Banyak restoran kami pergi; nasi padang, nasi Sunda; sy pilih Riung Sari paling sedap!

















Di Jakarta, ada lagi tempat shopping kami singgah; Tanah Abang dan Anggrek Mall. Perjalanan 5 hari yg padat; dari awal pagi hingga pulang ke hotel lewat malam pekat.
Sempat singgah di Masjid Istiqlal; masjid terbesar di Jakarta direkabentuk orang Batak. Di seberang jalan, tersergam megah gereja Kristian berdepan masjid. Gagah, kukuh dan besar.
Sangat puas hati; berbaloi dan meneroka Indonesia walau dikatakan mereka lebih kurang dengan kita; tapi kalau diperhati; banyak bezanya. Sambil berjalan; pandanglah dan tafsir budaya tata cara hidup mereka.

Selamat Tahun Baru. Selamat Buka Sekolah. Dan selamat bekerja semula meraih rezeki. Pae; tag kamu nanti ada masa aku jawab,ya.


7 comments:

hayad said...

hang shoping ape maza? byk benor singgah tempat shoping aku baca,ehe

Mazarina said...

besa la, aku g nga pakej..bnyk tempat shopping diaorg arrange..nk mengkayakan bangsa diaorg...tp senang la, x yah pikir2 nk p mane...org bawk jer..

Muhammad Yasir said...

macam lagu Berwisata dari Band The Adam

Anonymous said...

panglima hikayat: hehhee...bahasa indon

blackpurple @ jowopinter said...

Tanah tempat kelahiran embah saya tu. He he he!

Mazarina said...

jowopinter:
oooo..jawa daerah mane?.hehhee

arsaili said...

Salam Maal Hijrah, May Allah crown us with the best of iman, health, wealth and peace of mind in the New Year.