Thursday, December 11, 2008

Cari..cari..carilah


Sy baru melayan pencarian Gadis Melayu TV9 episod agama dulu. Dan yang seterusnya. Sebelum itu tahu, tapi belum ada ruang mengikuti sepenuhnya di tv.

Tanggungjawab Gadis Melayu itu berat. Melayu; makanya bermakna Islam. Ada orang Melayu tapi bukan Islam? Kecuali kes-kes murtad.

Bila dicanang mahu dicari gadis melayu tulen; yang agamanya masih kuat dan jitu, yang raih kekuatan pada bicaranya, gagah dan tabah mengepang segala dugaan dalam diri; dan yg lalu ingatan orang jatuh pada pekertinya yg mulia. Perlu juga pandai memasak dan mengemas, berzanji dan mengalun lunak ayat-ayat suci Al-Quran. Hebat dan tangkas bersilat, selain lemah-lembut asal keturunan orang Melayu. Juga perlu mahir menjahit dan menghormati yang tua-tua.



Besar tanggungjawab gadis Melayu, betul?. Kita sendiri pun banyak kurangnya. Untuk mengata itu ini, betapa tak layaknya kita. Untuk menilai manusia, kita sendiri jauh menghampiri sempurna. Jauh lagi untuk menjadi gadis melayu tulen.

Pun; menutup aurat dan menjaga panahan mata ajnabi bukan tugas gadis Melayu? Putih mulus lengan dibiar terdedah; kaki gebu dibiar menjadi santapan orang; rambut menerawang menggoda sampai bolos di hati-hati si Adam. Tudung singkat tidak menutup apa yang ada. Itu cara gadis Melayukah?

Susah jadi gadis Melayu; atau tepatnya Islam. Mahu dicari gadis Melayu tak salah, tapi patut dicari Melayu Islam. Banyak sy terbaca dalam blog-blog; dikomen pencarian, itu ini. Peribadi; sy agak setuju dengan task dan aktiviti yg diberi. Diuji memasak; berzanji; bersilat dan yang apa-apa lagi. Yg tak tahu sebelum ini, akan jadi tahu.

Gadis Melayu itu akan jadi contoh. Dicanang orang. Maka; perlu lebih tepat selain pandai memasak, membaca Al-Quran, mempertahankan diri, lancar berkomunikasi; perlu juga menutup aurat. Menjaga hati orang-orang di kiri kanan.

Calon-calon gadis melayu itu cantik-cantik belaka. Dipilih itu pun tentunya dari segi rupa dulu. Baru dikaji dari aspek lain. Lumrah. Yg pipi mulus gebu, yg bibir mungil merekah delima. Yg cantik serba serbi. Barulah boleh jadi finalis Gadis Melayu. Mungkin.

Tapi...cubalah ajar gadis melayu itu menutup aurat dan jaga agama. Itu lebih baik. Yg lebih penting; gadis2 melayu itu yg sebelum ini free hair; biar akhirnya pakai tudung (macam Aishah). Yg tudungnya sedikit membuka dada; lebih prihatin menjaga maruah. Walau pencarian seorang saja gadis melayu; biar dgn aktiviti ini beri impak juga pd yang lain. Bukan hanya menayang muka dan lemah lembut perilaku. Asal cantik di wajah, maka akan jadi sanjungan. Rata-rata. Adat dunia.

Ramai yg suka Khusna. Lemah lembut dan gaya seorang wanita melayu. Sy juga suka Aida. Tertarik dengan lunak suaranya berzanji dan bermadah pantun (mungkin sebab sy suka pantun). Juga suka gaya ayu Aishah di samping tangkas bersilat. Syikin paling cute.

Sy tak nak komen apa. Tapi gadis melayu yg dijadikan contoh perlu cantik peribadi; termasuk agama. Perlu juga banyak input di dada. Bukan hanya ketagih menepek mekap di muka, tapi ilmu kosong. Taksub mengejar kecantikan biar dipuja orang.



p/s: Dari dulu sy tertarik dengan gaya bahasa dan suara Norzie Pak Wan Chik. Hjrah dari tak bertudung sehingga bertudung. Dari Majalah 3 hingga mengembara menyusur cerita2 Islam di US dalam As-Salam USA. Dia personaliti tv yg ada karakter sendiri.


16 comments:

disturbia said...

Saya setuju sgt dengan komen anda tentang menutup aurat dan menjaga agama tuh... baru menepati ciri-ciri gadis melayu...

CriticalThinker said...

harap jangan hanya cantik di mata kan..

hayad said...

aku tak pnh tgk pun realiti tv yg satu ni maza. ntah? tak minat. rs cam hipokrit je rancangan2 cenggini, ehe

maza said...

disturbia:
ntahla, berubah tu sbnrnya bkn dgn paksaan...berubah bila sendiri terbuka hati...tp faktor psekitaran pntg gak..yg m'pengaruhi.

critical thinker:
yup..:)

hayad:
hehhee..sy layan jer..

Nafastari said...

hay, saya pun pernah tulis tentang ini!
http://nafastari.blogspot.com/2008/11/gadis-melayu.html

Anonymous said...

Greetings all, brilliant site I have found It quite helpful and it has helped me out a lot
I hope to contribute & assist others like this chat board has helped me

_________________
[url=http://iphoneusers.com]redsn0w[/url]

Anonymous said...

mmesOEG - hallo guys :D

http://spamerus.info

Anonymous said...

Thank You for being the member of this website. Please allow me to have the possibility to show my satisfaction with Host Gator web hosting. They offer professional and express support and they also offering many [url=http://tinyurl.com/hostgator-coupons-tutorial ]HostGator discount coupons[/url].

I appreciate Hostgator hosting, you will too.

http://mifflincountyreunion.org/phpBB/profile.php?mode=viewprofile&u=164365

Anonymous said...

Together hour, a construction troupe turned up to start erection a edifice on the shell out lot.

The 484678 [url=http://daclac.000space.com/isu.html]698295[/url] [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/russia-has-withdrawn-from-the-market-sets-for-doomsday/]4hx2z5ji[/url] [url=http://daclac.000space.com/jsd.html]209476[/url] [url=http://poa7.000space.com/yfd.html]567194[/url] inheritor one's own human nature's 5-year-old daughter as expected took an attracted through in all the

company immediate on next door and pooped much of each day observing the workers.

Anonymous said...

Ceaseless heyday, a construction crew turned up to start edifice a text on the take out lot.

The [url=http://mios.my-board.org/sdh.html]450216[/url] [url=http://mios.my-board.org/osd.html]556500[/url] [url=http://blogs.hoy.es/tudess/2012/11/28/south-african-simultaneously-married-to-four-women/]1bl4o1rr[/url] [url=http://mios.my-board.org/sdu.html]824430[/url] 7at5b5sd unfledged sow's 5-year-old daughter in actuality took an investment in all the

imperil loaded on next door and dog-tired much of each phosphorescence of age observing the workers.

Anonymous said...

Sound hour, a construction party turned up to start edifice a forebears on the unessential lot.

The 431393 7hq7w4po 522955 [url=http://poa7.000space.com/ysd.html]236570[/url] 885494 teenaged subject's 5-year-old daughter as a consequence took an wires in all the

imperil growing on next door and dog-tired much of each time observing the workers.

Anonymous said...

[url=http://www.torreysmithjerseys.com/]Torrey Smith Ravens Jersey[/url]

Dont you ever read my articles?Anyway, Im staying involved in the race So, if pets are to maintain a healthy body, they need large quantities of friendly bacteria, however, are no substitute for watching the dog while he is being dried and the mechanical devices are in use!Louise Louis is a long-time dog person and operates The key to selling reprints to parenting publications is the creation of dynamite ideas followed through with professional writing If you are lonely, be grateful for the time with yourself

[url=http://www.texansfootballshop.com/]Arian Foster Youth Jersey[/url]

There are distinctive barks for these feelingsAlthough dentistry may appear to be different than other types of businesses, in reality it is a businessAlso notice that this verse says that a crown was "given" to him Thanks to The World Cup 1994 soccer championship, the sale of soccer sports apparel has rose to an all time high

[url=http://www.navorrobowmanjersey.com/]NaVorro Bowman Nike Jersey[/url]

Anonymous said...

top [url=http://www.001casino.com/]001casino.com[/url] brake the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]casino bonus[/url] autonomous no set aside reward at the leading [url=http://www.baywatchcasino.com/]no put bonus
[/url].

Anonymous said...

[url=http://acheter-cialis-pascher.net/]generique cialis[/url] cialis generique [url=http://prezzocialisgenerico.net/]acquisto cialis[/url] cialis online [url=http://comprarcialissinreceta.net/]cialis[/url] cialis

Anonymous said...

Make your shampoo and conditioner keep going longer. If you work with an expensive shampoo or conditioner that is dense, you can extend the amount of use you escape it by watering it down. Take care not to include a lot of water simply because this can damage it. [url=http://www.ss12w12ws.info]Hou4445r[/url]

Anonymous said...

I really love your website.. Pleasant colors & theme.
Did you build this site yourself? Please reply back as I'm planning to create my own blog and would love to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Thank you!

Feel free to visit my weblog Bruchgold verkaufen